Incontinency dewasa - Jenis dan Punca

Incontinency dewasa - Jenis dan Punca

Inkontinens dewasa adalah suatu keadaan yang agak biasa dalam kedua-dua lelaki dan wanita. Wanita lebih banyak mengalami lebih, terutamanya wanita yang telah bersalin. Keadaan ini boleh menjadi gangguan yang mudah dengan menggiring bola tidak terkawal sekali-sekala air kencing kepada keadaan yang lebih serius yang melibatkan kehilangan kawalan pundi kencing.

Terdapat beberapa jenis masalah lemah kawalan kencing dewasa dan artikel ini akan mengambil melihat cepat pada setiap.

Stress Incontinence

Mana-mana peningkatan dalam tekanan pada otot perut berpotensi boleh menyebabkan tekanan perasaan. Ia boleh menjadi satu perbuatan yang mudah seperti bersin, batuk, atau ketawa yang boleh meletakkan tekanan ke atas pundi kencing atau uretra menyebabkan pelepasan sukarela.

Dengan wanita, punca biasanya hasil daripada perubahan dalam anatomi yang berlaku selepas bersalin. Lantai pelvik keseluruhan boleh melemahkan otot membolehkan pundi kencing untuk menekan ke bawah ke dalam faraj. Tekanan ini kemudian menyimpan otot yang biasanya mengawal aliran daripada dapat memerah seperti yang seharusnya menjadikan mereka mudah terdedah kepada kebocoran jika tekanan luar digunakan.

Dengan lelaki ia sering prostat. Sebagai lelaki semakin tua prostat boleh berkembang dan memberikan tekanan kepada uretra menyebabkan peluang yang sama untuk kebocoran daripada sumber tekanan di luar dan memberi kesan kepada wanita.

Menggesa Inkontinens

Keperluan segera dan menyakitkan untuk membuang air kecil adalah gejala yang biasa keadaan ini. Dengan masalah lemah kawalan kencing keinginan, pundi kencing itu boleh dijangkiti terlalu kerap melakukan kerosakan saraf atau kerosakan kepada pundi kencing itu sendiri. Akibatnya, pundi kencing mahu melepaskan air kencing sebelum ia penuh menyebabkan "keinginan" untuk pergi.

Kedua-dua lelaki dan wanita boleh mengalami malady ini dan sekali lagi sebab-sebab selalunya boleh dikesan kembali kepada kerosakan kepada otot lantai pelvik wanita dan pembesaran prostat pada lelaki. Orang yang ditimpa saraf merosakkan penyakit seperti Parkinson, strok dan MS juga sering mengalami masalah lemah kawalan kencing keinginan.

Inkontinens Limpahan

Ini jenis masalah lemah kawalan kencing kebanyakannya di kalangan lelaki. Ia adalah seperti namanya limpahan air kencing. Jika pundi kencing tidak dapat dikosongkan apabila ia perlu ia boleh menjadi overfull dan menghulurkan ke titik bahawa satu-satunya cara untuk melegakan tekanan adalah untuk menunaikan air kencing.

Pada lelaki ini biasanya disebabkan oleh pembesaran prostat menyekat uretra. Walau bagaimanapun kedua-dua jantina boleh mengalami keadaan ini disebabkan oleh kerosakan saraf atau batu menyekat uretra mencegah kencing normal.

Inkontinens bercampur

Ia bukan sesuatu yang luar biasa di kalangan wanita mengalami lebih daripada satu jenis masalah lemah kawalan kencing pada satu masa oleh itu masalah lemah kawalan kencing bercampur jangka. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa wanita lebih kerap mengalami gabungan punca daripada satu pun.

Inkontinens berfungsi

Jika seseorang semata-mata tidak boleh secara fizikal membuat ia ke bilik mandi diri mereka, atau mereka tidak dapat berkomunikasi keperluan mereka untuk atendan, ini dipanggil masalah lemah kawalan kencing berfungsi. Pesakit di hospital atau orang tua boleh jatuh ke dalam kategori ini.

Inkontinens Transient

Sesetengah masalah lemah kawalan kencing kali datang dan pergi kerana keadaan sementara seperti jangkitan, sejuk dengan banyak batuk atau reaksi kepada ubat. Keadaan sementara pas apabila menyebabkan sementara tidak lagi hadir.

Inkontinens dewasa boleh berlaku sama ada dengan seks dan tidak boleh diabaikan. Ia bukan sebahagian daripada "normal" proses lama yang semakin meningkat. Ia boleh dirawat dan kadang-kadang sembuh. Tidak ada sebab untuk membiarkan keadaan ini menjejaskan hidup anda.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar